PARADISE
Jérôme Cortie (FR)
PARADISE
Film -

When its scientific mission comes to an end, a satellite in charge of monitoring climate change deorbits to a devastated Earth. In this mad race for survival, it meets a guide operating for Pelerin, an apocalypse tourism agency that offers survivors expeditions to thrilling places.

In this speculative tale, data collection, i.e. the activity of the satellite, meets the synthetic image which is the manipulation of digital data. The Paradise project has its source in this interaction between the subject and the material that sustains it.

Jérôme Cortie
Jérôme Cortie France
Promotion Marguerite Duras

Born in Aubervilliers in 1992, his work was presented at the Rencontres d'Arles and the Jeu de Paume in 2021 and at La Villette in 2023. It is marked by the question of safeguarding: the safeguarding of the environment but also that of data, the essential support of our digital ecosystem.
His research is replete with references to science, science fiction and ecology.

Whether through the use of photography, video or computer-generated images, his work is developed through successive experimentation and hybridization in order to produce an ambiguous prospective that questions the maintenance of the collective belief structures that guarantee our perception of reality.

  • Scénario: Jérôme Cortie
  • Interprétation: Anna Mouglalis
  • Image: Jérôme Cortie
  • Montage image: Juliette Penant
  • Son: Adrien Grigorescu, Julia Stern
  • Montage son: Clément Decaudin
  • Mixage: Yannick Delmaire
  • Accompagnement artistique: Yann Gonzalez & Alain Garcia Vergara
  • MocapLab Motion Capture Services Studio de capture de mouvement innovant pour le cinéma, la television, les publicités, les jeux vidéos, l'art et la science.
  • Le Fresnoy - Studio national des arts contemporains, Tourcoing Le Fresnoy - Studio national des arts contemporains est né de la volonté du ministère de la Culture et de la Communication d’implanter dans le nord de la France, un établissement supérieur d’enseignement artistique d’un type nouveau, pôle d’excellence d’envergure nationale et internationale, dont les références furent exprimées par quelques formules telles que « un IRCAM des arts plastiques » ou encore « une villa Médicis high-tech ».

Sa pédagogie, principalement fondée sur la production d’œuvres de toute sorte dont le point commun est l’intégration de techniques audiovisuelles professionnelles, en fait un lieu de production, d’expérimentation et de diffusion totalement inédit.

Source: http://www.lefresnoy.net/fr/Le-Fresnoy/presentation